Molenmakers Patrick Huigsloot (boven) en Marc Lievestro van molenmakersbedrijf Verbij Hoogmade BV werken aan het 75.000 euro kostende project. De nieuwe roede komt kruislings op de bestaande roede in de opening van de wiekas, op de foto helemaal boven (Foto: Ingrid Langeveld).

Lageveensemolen in Lisse krijgt nieuwe roede
Laatste update: 14 juli 2017 om 10:53

LISSE - "Dat was wel even schrikken vorig jaar mei, toen de onderhoudsschilder grote gaten ontdekte", begint voorzitter Wim Bos van de Rijnlandse Molenstichting zijn verhaal.

De stichting kreeg destijds meteen het advies de Lageveensemolen, die in het weiland aan de oostzijde van de Haarlemmertrekvaart in Lisse staat ter hoogte van de Hogeveensemolen aan de westkant van de trekvaart, stil te zetten vanwege een doorgeroeste roede bij de askop en een scheur in de gietijzeren bovenas. Sinds de financiering van de vervanging- en onderhoudskosten van 75.000 euro zo goed als rond is, zijn onlangs de herstel- en vervangingswerkzaamheden gestart. "Het zou mooi zijn als de molen op de Open Monumentendag weer in volle glorie draait."

De rijksmonumentale poldermolen, die in 1890 na een brand is herbouwd en momenteel door vrijwillig molenaar Rob Potter in bedrijf wordt gehouden, behoort tot het type Wipmolen en functioneert als erkend hulpgemaal in de Lageveense Polder, die in de Duin- en Bollenstreek ligt. Na de jaarlijkse inspectie door molenmakersbedrijf Verbij uit Hoogmade en de tweejaarlijkse inspectie door de molenaarscommissie, kwam vorig jaar mei het euvel aan het licht. "Ik adviseer jullie die molen stil te zetten. De roede is niet meer vertrouwd", brengt Bos de destijds aan de Molenstichting gerichte aanbeveling in herinnering.


De roede, die een gewicht heeft van tussen de 1.000 en 1.200 kilo en als basis fungeert voor twee wieken, vertoonde na zo'n 28 jaar ernstig doorgeroeste gaten en niet te repareren zwakke plekken bij met name de askop. Bovendien bracht nadere inspectie een scheur in de gietijzeren bovenas aan het licht. "Feitelijk is voor dit soort onverwachte klussen van groot onderhoud heel weinig geld beschikbaar. De stichting moet die namelijk zelf dragen en maakt voor regulier onderhoud een jaarplanning. Twee jaar geleden nog maar is de hele houten constructie van het bovenhuis opgeknapt. Aan een kant probeer je te sparen, maar de andere kant gaat het eruit bij zulk soort grote klussen. Dan is het leven soms sterker dan de leer", erkent de voorzitter.


Bos legt uit dat herstelkosten die zijn geraamd tussen de 25.000 en 100.000 euro vallen onder de noemer groot onderhoud en voor de Molenstichting zelf zijn, terwijl kosten boven de 100.000 euro onder het predicaat restauratie vallen en goeddeels door het Rijk worden gedragen. Na het werven van donaties en inzamelen van gelden, kreeg Verbij afgelopen februari de definitieve uitvoeringsopdracht en startte met het maken van een geheel nieuwe stalen roede die zowel aan de binnen- als buitenzijde is gecoat. Begin deze maand is de klus gestart.


Bos: "Dankzij giften vanuit het Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 1818, het J.C. Ruigrokfonds en Stichting De Jonge Arnoldus is nu om en nabij de zestig procent van de kosten bijeen. De overige veertig procent komt uit onze eigen spaarpot, maar stiekem hoop ik op meer donaties. Molens zijn meer dan statische monumenten. Het zijn werktuigen met een grote landschappelijke en cultuurhistorische waarde. Met de nieuwe roede kan de molen weer een jaar of veertig zijn omwentelingen draaien." Naar verwachting is de klus eind augustus voltooid.