Een foto van het Utrechtse verwijssysteeem: Waar is nog plaats? (Foto: Hans Schuurman).

Leiden loopt achter met fietsenstalling op station
Laatste update: 11 augustus 2017 om 10:12

LEIDEN - 'Verrommeld' werd de station fietsenstalling in Leiden maandagavond in het RTL nieuws genoemd, een achterhaald concept. Bij station Utrecht werd deze week een nieuwe fietsenstalling geopend voor 6.000 rijwielen (grootste van Nederland) en die wordt nog uitgebreid naar 12.500 (grootste van de wereld).

In Utrecht fiets je de fietsenstalling binnen op een rood pad dat zich drie verdiepingen omhoog wentelt. De vergelijking met onze nieuwe ondergrondse (auto) parkeergarage Lammermarkt dring zich meteen op.

Woordvoeder van de fietsersbond Martijn van Es is euforisch over de Utrechtse fietsenstalling. "Fietsparkeren bij het station is echt een probleem", zegt hij in een lan delijk ochtendblad, "bijvoorbeeld in Leiden. Je hébt steden waar veel gepraat wordt maar niet gehandeld". voegt hij er aan toe.


De Leidse fietsenstalling gebruikers moeten dagelijks rekening houden met ongeveer 10 minuten stallingstijd. Gok je erop dat er nog plaats is op de Trafolocatie of wacht je geduldig in de rij van de ondergrondse fietsenstalling achter het station? De fietsenstalling in Utrecht heeft (al jaren) een elektronisch verwijssysteem. In een oogopslag zie je waar nog plaats is. In Utrecht rijdt je de nieuwe fietsen stalling binnen en vanaf de beste plaatsen zijn maar luttele minuten naar het perron. 


De Utrechtse fietsenstalling is de eerste 24 uur gratis. Bij binnenkomst moet je inchecken met je OV-chipkaart. Voor het tweede en volgende etmaal betaal je € 1,25 per dag. De gekleurde labels die aan de fiets gehangen werden in onze ondergrondse fietsenstalling, wezen uit dat veel fietsen (gedurende de vakanties) langdurig gestald werden.


In Nederland zijn 1,3 miljoen fietsen. Er wordt op gerekend dat in de toekomst ongeveer 650.000 fietsparkeerplaatsen bij de Nederlandse stations nodig zijn. Het huidige aantal beschikbare plaatsen is nauwelijks boven de 500.0000.  In het najaar neemt het stadsbestuur een beslissing over de Openbaar Vervoer terminal (voor of achter het station). Hoe de fietrsenstalling er uit komt te zien is nog onbekend. Voor het auto parkeren taste het gemeentebestuur indertijd diep in de buidel met de bouw van twee ondergrondse garages. Wat worden de faciliteiten voor de fiets, dat gezonde vervoermiddel die het milieu spaart en door de gemeente zo wordt aangeprezen?