College kiest voor bouwroute door Componistenbuurt (VERVOLG)
Laatste update: 18 juni 2012 om 10:50

VOORHOUT - Het bouwverkeer voor de bouw van de eerste 17 woningen van bestemmingsplan Hooghkamer loopt definitief door de Componistenbuurt, Wakker Teylingen start een juridische procedure.

Eerder had Veilig Verkeer Nederland (VVN) op verzoek van bewoners uit de Componistenbuurt, alias ‘Wakker Teylingen’, een onderzoek uitgevoerd waarin de Jacoba van Beierenweg als veiligste route naar voren kwam. De politie kwam op haar beurt tot dezelfde conclusie. Afgelopen donderdag lichtte wethouder John Stuurman en projectontwikkelaar Frits Schreiner tijdens een persbijeenkomst de keuze voor een bouwroute via de Componistenlaan, de Mozartlaan en het Offenbachpad toe.

 

De bevindingen van de politie en VVN ten spijt, het college meent dat zij beiden enkel van de huidige situatie zijn uitgegaan. Zo wordt bij de kruising van de Mozartlaan en het Offenbachpad een verhoogd plateau aangelegd, waarna het bouwverkeer met een bocht naar links over een nieuw aan te leggen weg naast het Offenbachpad, met een duidelijke scheiding tussen voet- en fietspaden, zal gaan rijden naar het bouwterrein. Aan het eind van de Componistenlaan zullen de voet- en fietspaden tevens worden doorgetrokken.

 

Een ander punt dat tegen de keuze voor de Componistenbuurt pleit is dat het bouwverkeer slechts tijdelijk via de Jacoba van Beierenweg kan rijden. Als de bouw gevorderd is kan het bouwverkeer het bouwterrein (het land van Vester) niet langer bereiken. Marcel van Westing, woordvoerder namens Wakker Teylingen, geeft de strijd nog niet op. De maatregelen bij het Offenbachpad, zijn voor van Westing hoogstens een pleister op een open wond. Al eerder op de Componistenlaan zal het bouwverkeer en de werkbusjes het langzame verkeer kruisen op een volgens van Westing zeer onoverzichtelijk punt, te weten de oversteekplaats bij de spoorwegtunnel.

 

Van Westing heeft aangekondigd via een juridische procedure de keuze voor de bouwroute door de Componistenbuurt aan te gaan vechten. Wethouder Stuurman denkt niet dat het zo vaart zal lopen, aangezien de gekozen bouwroute via de openbare weg loopt. Er wordt verwacht dat er gemiddeld 2 vrachtwagens en een tiental werkbusjes per werkdag op de route komen te rijden. Op 1 juli start het bouwrijp maken van het bouwterrein waarna op 13 augustus begonnen wordt met de bouw.

 

Lees meer in de Woensdagkrant van 20 juni.